Minua pyydettiin laittamaan juttu perunan kasvattamisesta pylväässä.

Olen kasvattanut jo todella kauan perunaa pylväässä ja välillä muutakin. Olen neuvonnu sen monelle näiden vuosien aikana. Olen kasvattanut perunan lisäksi  myös porkkanaa, salaattia ja yrttejä. Siinä voi kasvattaa todellakin ihan mitä mieleen jolahtaa.


Muovitettua aitaverkkoa leikattu suikale joka on sidottu pylvään muotoon. Pohjalle olen kerännty kiviä salaojaksi. Itse suosin kasvupaikaksi kalliota, näin rikkaruohot ei tunkeudu pylvääseen. Eli ei kitkemistä koko kasvukautena.





Kivien päälle laitan multaa (kannattaa laittaa mahdollisimman märkänä, pysyy paremmin häkissä) noin 30cm. Istutan reunalle itäneet prunat noin 25-30cm välein. Aiemmin käytin kastelluputkena salaojaputkea pylvään keskellä. Mutta olen todennut että tihkuputki  toimii peremmin myös hellekesinä.



Multaa taas saman verran ja perunat reunalle. Tihkuletku kiertää ympyrän muotoisesti ylös saakka. Näin jatkan kerros kerrokselta pylvään loppuun saakka.




Kun pylväs on täysi ei tarvitse kuin kastella vesiletkulla tihkuletkuun. Olen laittanut tikuletkun päähän pikaliittimen joten kasteluletkun liittäminen on todella vaivatonta.





Kukinnan jälkeen siitä voi alkaa kerätä käyttöperunaa vähän kerrallaan ylhäältä alaspäin. 
(tämä kuva on edelliseltä vuodelta, tuli moka kuvauksessa tänä vuonna)



Kun varret alkaa kuihtua voi loput perunoista (jos on vielä jäljellä) kerätä. Puran syksyllä pylvään. Mullat siirrän perennapenkkeihin ja kivet kannan talteen. Verkon rullaan rullalle ja vien varastoon. Ei mukkaamista eikä pöyhimistä. Keväällä sitten taas uudelleen.